all

#AKteam DEKLARUJE – NIE RETUSZUJEMY ✖️

„Piękne zdjęcie, ale te włosy na rękach moglibyście usunąć”…

„Bransoletki interesujące, ale stopa z niepomalowanymi paznokciami… zróbcie z tym coś”…*

To niektóre komentarze z facebooka naszej marki, które wcale, ale to wcale nam się nie podobają. 

Czy tylko nam się wydaje, czy:

➡️ świat stawia nam nierealne wymagania?

➡️ zbyt duże wymagania odnośnie swoich ciał stawiamy sobie sami? 

➡️ sposób myślenia, w którym nie ma miejsca na niedoskonałości jest pułapką? 

#AKteam deklaruje - nie retuszujemy

Ania Kruk, CEO

“«ANIA KRUK» to dla mnie i mojego zespołu platforma, dzięki której mamy wpływ na naszych odbiorców. Która kształtuje kanony piękna, zaczyna dyskusję, poprzez rodzaj zdjęć i komunikatów, jakie zamieszczamy na naszych kanałach oraz ma wpływ na normalizację sposobu, w jaki postrzegamy swoje ciała. Jeśli media bombardują Cię skórą lśniącą dzięki obróbce w programie Photoshop to nic dziwnego, że masz wątpliwości, kiedy rano patrzysz w lustro. Mam dwie małe córeczki, codziennie zastanawiam się, na jakich wzorcach będą wyrastać. Myślę, że to dodatkowo zmotywowało mnie do podjęcia odważnej decyzji, jaką jest zaprzestanie retuszu zdjęć modelek i modeli w naszych materiałach. Chciałabym, żeby wyrastały, patrząc na różnorodność, żeby czuły, że mogą być sobą i to jest OK.”

Martyna Olszak-Bachora, Head of Creative Department & PR

„Jestem odpowiedzialna za wizerunek marki «ANIA KRUK». Marketing od zawsze budował w kampaniach iluzję ludzi doskonale pięknych i szczęśliwych. Czy baliśmy się podjąć decyzję o nieretuszowaniu? Oczywiście, że tak. Rozważaliśmy, czy te “nieidealne” zdjęcia będą się „klikać”? Z drugiej strony byliśmy absolutnie pewni, że nie chcemy żyć w sztucznym świecie. Nie umieliśmy w głowie połączyć “autentyczności”, która od początku jest główną wartością marki założonej przez Anię i Wojtka, ze sztucznie wygładzoną skórą, usuniętymi zmarszczkami i pieprzykami.
Gdy informowaliśmy naszych modeli – “zero retuszu”, na początku byli zdziwieni. W trakcie rozmów widzieliśmy, że odczuwali ulgę – ich ciało było dla nas interesujące i piękne z automatu, nie potrzebowało «poprawy». Chcemy dołożyć naszą cegiełkę do tego, by uczynić świat lepszym – lepszy, czyli wcale nie perfekcyjny. Tylko bardziej ludzki, prawdziwy.”

Nie retuszujemy zdjęć

Co na to doskonały” świat?

✅ w 2017 Francja wprowadziła kary za ewentualny brak oznaczenia kwestii retuszu na reklamie lub zdjęciu.

✅ pod koniec 2019 roku marka Victoria’s Secret zrezygnowała z retuszowania zdjęć. Krok ten był na tyle znaczący, że kolejne tego typu decyzje sypały się lawinowo.

✅ w 2021 zakazano retuszu zdjęć w Norwegii.

✅  w 2022 na brytyjskie agencje reklamowe został nałożony taki sam zakaz.

Bez wątpienia to obszar zmian społecznych, w ramach którego nareszcie odczarowuje się temat mitycznego „doskonałego ciała”, kończy z nieosiągalnymi wzorcami i daje możliwość pokazywania różnorodności.

Chcemy być częścią tych zmian.

W roku 2020 Facebook przeprowadził badania, z których jasno wynika, że Instagram jest aplikacją  szkodliwą dla milionów młodych użytkowników. Chodzi głównie o nastolatki, u których pogarsza zaburzenia wizerunku własnego ciała. Z danych ujawnionych przez “Wall Street Journal” wynika, że 32% nastolatek czuje się źle ze swoim ciałem, a Instagram dodatkowo pogarsza ich samopoczucie. Jedna z prezentacji ujawniła nawet, że wśród nastolatków myśli samobójcze, (13% użytkowników brytyjskich i 6% użytkowników amerykańskich) miały swój początek na Instagramie.**

My, marka ANIA KRUK – stawiamy na różnorodność i lubimy ją w każdym obszarze! Pragniemy tworzyć oryginalną i kolorową społeczność, w której każdy znajdzie miejsce dla siebie. 

Nie retuszujemy zdjęć

Chcemy pokazywać autentycznych ludzi. Bez retuszu.

Czy to ma sens? Dla nas tak. A dla Ciebie?

*źródło – ANIA KRUK fanpage, facebook

**źródło Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie