„Piękne zdjęcie, ale te włosy na rękach moglibyście usunąć”…
„Bransoletki interesujące, ale stopa z niepomalowanymi paznokciami… zróbcie z tym coś”…*
To niektóre komentarze z facebooka naszej marki, które wcale, ale to wcale nam się nie podobają.
Czy tylko nam się wydaje, czy:
➡️ świat stawia nam nierealne wymagania?
➡️ zbyt duże wymagania odnośnie swoich ciał stawiamy sobie sami?
➡️ sposób myślenia, w którym nie ma miejsca na niedoskonałości jest pułapką?
Ania Kruk, CEO
“«ANIA KRUK» to dla mnie i mojego zespołu platforma, dzięki której mamy wpływ na naszych odbiorców. Która kształtuje kanony piękna, zaczyna dyskusję, poprzez rodzaj zdjęć i komunikatów, jakie zamieszczamy na naszych kanałach oraz ma wpływ na normalizację sposobu, w jaki postrzegamy swoje ciała. Jeśli media bombardują Cię skórą lśniącą dzięki obróbce w programie Photoshop to nic dziwnego, że masz wątpliwości, kiedy rano patrzysz w lustro. Mam dwie małe córeczki, codziennie zastanawiam się, na jakich wzorcach będą wyrastać. Myślę, że to dodatkowo zmotywowało mnie do podjęcia odważnej decyzji, jaką jest zaprzestanie retuszu zdjęć modelek i modeli w naszych materiałach. Chciałabym, żeby wyrastały, patrząc na różnorodność, żeby czuły, że mogą być sobą i to jest OK.”
Martyna Olszak-Bachora, Head of Creative Department & PR
„Jestem
odpowiedzialna za wizerunek marki «ANIA KRUK». Marketing od zawsze budował w
kampaniach iluzję ludzi doskonale pięknych i szczęśliwych. Czy baliśmy się
podjąć decyzję o nieretuszowaniu? Oczywiście, że tak. Rozważaliśmy, czy te
“nieidealne” zdjęcia będą się „klikać”? Z drugiej strony byliśmy absolutnie
pewni, że nie chcemy żyć w sztucznym świecie. Nie umieliśmy w głowie połączyć
“autentyczności”, która od początku jest główną wartością marki założonej przez
Anię i Wojtka, ze sztucznie wygładzoną skórą, usuniętymi zmarszczkami i
pieprzykami.
Gdy informowaliśmy naszych modeli – “zero retuszu”, na początku byli zdziwieni.
W trakcie rozmów widzieliśmy, że odczuwali ulgę – ich ciało było dla nas
interesujące i piękne z automatu, nie potrzebowało «poprawy». Chcemy dołożyć
naszą cegiełkę do tego, by uczynić świat lepszym – lepszy, czyli wcale nie
perfekcyjny. Tylko bardziej ludzki, prawdziwy.”
Co na to doskonały” świat?
✅ w 2017 Francja wprowadziła kary za ewentualny brak oznaczenia kwestii retuszu na reklamie lub zdjęciu.
✅ pod koniec 2019 roku marka Victoria’s Secret zrezygnowała z retuszowania zdjęć. Krok ten był na tyle znaczący, że kolejne tego typu decyzje sypały się lawinowo.
✅ w 2021 zakazano retuszu zdjęć w Norwegii.
✅ w 2022 na brytyjskie agencje reklamowe został nałożony taki sam zakaz.
Bez wątpienia to obszar zmian społecznych, w ramach którego nareszcie odczarowuje się temat mitycznego „doskonałego ciała”, kończy z nieosiągalnymi wzorcami i daje możliwość pokazywania różnorodności.
Chcemy być częścią tych zmian.
W roku 2020 Facebook przeprowadził badania, z których jasno wynika, że Instagram jest aplikacją szkodliwą dla milionów młodych użytkowników. Chodzi głównie o nastolatki, u których pogarsza zaburzenia wizerunku własnego ciała. Z danych ujawnionych przez „Wall Street Journal” wynika, że 32% nastolatek czuje się źle ze swoim ciałem, a Instagram dodatkowo pogarsza ich samopoczucie. Jedna z prezentacji ujawniła nawet, że wśród nastolatków myśli samobójcze, (13% użytkowników brytyjskich i 6% użytkowników amerykańskich) miały swój początek na Instagramie.**
My, marka ANIA KRUK – stawiamy na różnorodność i lubimy ją w każdym obszarze! Pragniemy tworzyć oryginalną i kolorową społeczność, w której każdy znajdzie miejsce dla siebie.
Chcemy pokazywać autentycznych ludzi. Bez retuszu.
Czy to ma sens? Dla nas tak. A dla Ciebie?
*źródło – ANIA KRUK fanpage, facebook
**źródło Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie